Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 18 oktober 2017

Lite äldre knivar till jakt

Oftast skriver jag om nyare knivar som finns i produktion idag. Men det är inte bara sådana som jag intresserar mig för, jag intresserar mig överlag för knivens brukshistoria. Idag tänkte jag dock komma med lite råd för den som tänkte ge sig in på Tradera och köpa sig en jaktkniv. På Tradera kan man hitta i princip vad som helst. Man kan göra superfynd och man kan bli precis hur lurad som helst.

För att undvika bli lurad så har jag ett grundtips: Köpa aldrig en ny kniv på tradera. Skall man handla på tradera så köper man antingen en kniv som är tydligt använd eller så måste man kunna oerhört mycket om knivar.

Skall man köpa äldre knivar så kan det ju vara bra att veta att halvgamla och äldre jakknivar från Mora och Eskilstuna är lite av samlarobjekt i Sverige, de ligger överlag högre i pris än motsvarande knivar från Solingen (som är vanliga, här kan nämnas att Puma är populära bland samlare och kan dra iväg till ett par tusen kronor) eller USA och England (vilket är ovanligare och då vet säljaren sällan vad hen säljer). Nedan har jag ett gäng bilder på lite äldre jaktrelevanta knivar i min ägo, med lite tålamod så kan ni mycket väl hitta liknande knivar och då kommer de att vara betydligt bättre köp än 95% av de moderna knviarna i samma prisklass.
 Ofta ser knivarna inte mycket ut för världen. De kan se smutsiga ut, ha skador på slidorna. Men låt er inte luras, förstora bilderna och kika ordentligt.
 De sex knivar jag tänkte ta upp denna gång, två flåknivar, två huggare och två jaktknivar.
 Båda huggarna är från Rich Arb Herder, den ena är 23 cm lång och den andra 27. Båda fungerar bra som alternativ till yxa och anstränger man sig med slipningen kring eggen, kanske lägger en egg även på ovansidan de yttersta centimetrarna så fungerar de även mycket bra som avfångningsknivar. Bladen är i kolstål och lätta att bryna upp. Handtagen i kronhjortshorn kan vara rätt obekväma att hålla i. Ibland har handtagen torkat ganska rejält så man får skruva av dem och kanske lägga in ytterligare något mellanlägg i läder för att hornet inte skall jazza omkring. Dessa båda knivar är ungefär 50 år gamla och har med lite skötsel många bruksår kvar. Sådana knivar dyker upp relativt ofta på Tradera, de finaste exemplaren eller exemplar av ovanliga tillverkare går ofta runt 1000 kr men en brukskniv kan man med lite tur få för 3-400 kr.
 Jakt- fiske- och alroundknivarna är vanliga. Dessa två är från 1970 respektive 1980-talen. Den nedre har ett kraftigare blad än den övre. Den övre har ett lätt flexande blad vilket får mig att misstänka att den framför allt är avsedd för fiske. Kolstålsblad är standard och bra om man sköter om de lite. Knivarna är från Herder respektive Othello, den sistnämnda är relativt ovanlig medan den förstnämnda myckt vanlig. Denna typ av knivar brukar i bruksskick kunna kosta 150-250 kr, häromsistens var den en oanvänd i ask som gick för ungefär 400 kr. Men 200 kr för en kniv av denna typ är ett mycket bra köp.
Slutligen två flåknivar. Flåknivarna är lite ovanligare än de vanliga jaktknivarna och kostar ofta någon hundralap mer. Denna form på flåknivar är inte så vanlig (eller kanske snarare populär) längre vilket är lite synd då den är mycket funktionell. Jag kan rekommendera den varmt. Den övre kniven är bara märkt Solingen vilket gjorde att den inte kostade mer än strax under 200 kr. Den nedre såldes som Solingenkniv och jag fick den för strax under 200 kr eftersom slidan var väldigt sliten, den visade sig dock vid närmare efterfoskning vara ungefär 100 år gammal och från Sheffield*. Vi får se om jag behåller den eller försöker byta den på någon engelsk samlarsida.... Den lite större flåkniven demonstrerar ett problem man alltid har när man köper begagnade knivar. Det är hur den tidigare ägaren hanterat kniven. Denna kniv är riktigt fulslipad på en snabbgående slipmaskin med litet sliphuvud vilket gett oerhört fula spår i bladet närmast eggen. Det går givetvis att åtgärda men jag har inte riktigt hunnit med det ännu.

Vad vill jag då ha sagt med denna blogpost? Jo att allt nytt inte är revolutionerande och att allt gammalt inte är förlegat. Jag kan med andra ord rekommendera den intresserade läsaren att inte glömma bort begagnatmarknaden när ni kikar efter ny kniv...
__________________________________
*WRH warranted står antagligen för:
W.R.HUMPREYS & CO 
Sheffield, Eyre St.Works and Haddon Works. Became Ltd in 1904. Verksamma 1889-1925 vilket gör att min kniv bör vara ungefär 100 år gammal.
(Eyre street var en gata med flera knivtillverkare)

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har också ärvt en jaktkniv märkt "WRH Warranted" i en rektangel.
    Hur är din märkt?
    Min kan du se på iKnifeCollector.
    Du bör få en träff om du söker.
    mvh/Anders


    SvaraRadera
    Svar
    1. får ta och leta rätt på den där kniven. Jag har faktiskt kvar den, men flera av solingenknivarna har jag sålt vidare.

      Radera